Hur arbetar ni kring miljö- och klimatpåverkan?

Hej! På vilket sätt använder ni ett hållbarhetständ i ert arbete? Hur transporterar ni medicinsk utrustning och fältarbetare? Försöker ni förhålla er till klimatmålen som är aktuella idag? Ni gör ett fantastiskt jobb!

Kommentarer

  • Hej Maja!

    Tack för din mycket viktiga och aktuella fråga. Här på Läkare Utan Gränsers kontor i Stockholm har vi ett miljötänk om hållbar utveckling och minimal miljöpåverkan som genomsyrar alla våra dagliga beslut. För att nämna några exempel:

    • Vi väljer alltid ett miljövänligt/klimatkompenserat alternativ för kontorsmaterial, tryckprodukter, budtjänster etc.
    • Vi distribuerar de flesta dokumenten digitalt inom organisationen istället för att skriva ut dem på papper.
    • Vi sorterar allt vårt avfall och använder alltid ekomjölk.
    • Vi håller videokonferenser i så stor utsträckning som möjligt och strävar efter att minska våra resor, speciellt flygresor på alla sträckor under 500 km.
    • Vårt pensionssparande följer riktlinjer för hållbar utveckling.

    Som en humanitär organisation arbetar vi i områden som är speciellt utsatta för klimatförändring. I våra fältprojekt – där vi vårdar våra patienter – är vi ofta tvungna att importera utrustning, läkemedel och tillbehör för att få dem tillräckligt snabbt och i tillräckligt stora mängder till människor i stor nöd. Vi strävar ändå efter att använda oss av tillgängliga lokala resurser så långt som möjligt för att minska på transporten. I projekten har vi implementerat ett effektivt system för avfallssortering av läkemedel och annat medicinskt avfall för att minimera miljöpåverkan i vårt patientarbete.

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy