Kan man testamentera fastigheter och värdepapper till Läkare Utan Gränser?

Jag funderar på att testamentera min bostadsrätt eller värdepapper till Läkare Utan Gränser, är det möjligt?

Kommentarer

  • Ja, det är möjligt. Eftersom Läkare Utan Gränser är en ideell organisation är vi befriade från kapitalvinstskatt. Väljer du att testamentera din fastighet till oss betyder det att organisationen får hela beloppet vid försäljning. När vi ärver värdepapper säljer vi dem direkt och betalar inte heller då någon skatt på vinsten. Detta förutsätter att det i testamentet inte står att fastigheter, bostadsrätter eller värdepapper ska säljas av dödsboet.

    Du kan alltså testamentera en specifik summa, stor eller liten, eller en specifik ägodel, som en bostadsrätt eller en fond. Du kan även välja att ge en andel av din kvarlåtenskap. Det kan handla om allt från till exempel tio procent till att vi ärver hela kvarlåtenskapen. Varje krona gör skillnad.

    Du är välkommen att höra av dig om du har frågor kring ditt testamente:

    Läs mer om att testamentera till Läkare Utan Gränser här: https://lakareutangranser.se/stod-oss/testamente

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy