Kan man söka sitt första uppdrag med en annan fältarbetare?

Hej! Jag och min partner är båda läkare och vill verkligen åka ut med MSF. Vad är sannolikheten att vi kan åka ut på samma/närliggande uppdrag som första uppdrag och vad ska vi i så fall göra för att öka sannolikheten? Förstår att det kanske är svårt att hitta uppdrag som passar 2 personer samtidigt, men beror det på något mer än det om det inte skulle gå?

Såg på en annan fråga att det kanske funkar att åka ut tillsammans när man varit ute i fält redan, gäller det bara om man vart ute på uppdrag med er eller gäller det med erfarenhet från andra organisationer också?

Hoppfulla hälsningar från en nyexaminerad läkare

Kommentarer

  • Hej Martina,

    Tack för din fråga och ditt intresse att arbeta i fält med MSF!

    Det finns tyvärr ingen möjlighet för dig och din partner att arbeta i samma projekt för erat första uppdrag. Vi utgår alltid för behovet som finns i våra fält projekt och det är det som avgör var vi skickar vår personal. Detta gör att vi inte kan ta hänsyn till individuella önskemål för var och med vem man vill åka på uppdrag med.

    Den fälterfarenhet vi refererar till är fälterfarenhet för MSF. Om en eller två av ett par skulle haft tidigare erfarenhet av att arbeta inom MSF i fält så kan det gå att passa in så att båda kan bli skickade till samma projekt, eller närliggande projekt. Det som dock gör era möjligheter att åka på ett uppdrag tillsammans svårare är att ni båda är Läkare. I de flesta av våra projekt har vi inte två internationella fältarbetare med samma profil och erfarenhet i ett projekt. Så då beror det på vilka områden ni har erfarenhet av/är specialiserad inom och om det finns projekt där det finns behov för båda dessa områden.

    Så det alternativ som finns för er är att ni åker på ett eller flera uppdrag var för sig och sedan ha möjlighet att åka på ett uppdrag tillsammans längre fram.

    Hoppas att detta svar är till hjälp.
    Hör gärna av dig igen om det skulle vara något annat du undrar över.

    Vänliga hälsningar,
    Marcus Givarservice
    (Uppdaterad )

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy