Har era hjälparbetare i Kongo varit delaktiga i sexuella övergrepp under ebola

Ni skriver att ni har en policy och att det är oacceptabelt med sexuella övergrepp inom er organisation. Vad gör ni mer för att undersöka direkta vittnesmål och anklagelser - och hur agerar ni när ni har fakta? Som trogen månadsgivare vill jag veta vad det är jag stöttar, egentligen.

Kommentarer

  • Hej Anki,

    Tack för att du tar dig tid att skriva till oss, din åsikt är viktig!

    Vi välkomnar att detta tas upp offentligt. Oetiskt beteende ska inte vara ett tabuämne. Att detta tas upp offentligt kan hjälpa till att motverka framtida fall av oetiskt beteende och uppmuntra utsatta att rapportera.

    Vi är fast beslutna att bekämpa maktmissbruk och trakasserier. Vi har länge haft anmälningsmekanismer på plats för att förebygga, upptäcka, rapportera och hantera alla typer av oegentligheter, trakasserier och maktmissbruk. Vi fortsätter att arbeta intensivt för att förbättra dem. Att skapa och upprätthålla en arbetsmiljö fri från maktmissbruk och trakasserier är ett pågående arbete som alla inom Läkare Utan Gränser är ansvariga för. Det här är ett problem vi arbetade med före 2018 och vi låtsas inte att det är ett som kan lösas helt på kort sikt – det kommer att kräva fortsatt hårt arbete.

    Vi har olika anmälningsmekanismer för fältverksamhet och huvudkontor. Beroende på vilket land huvudkontoret ligger i och de lagar som gäller där, finns en rad specifika interna mekanismer. De finns vanligtvis andra system för fältverksamheten. Vi använder ibland externa utredare (inte från Läkare Utan Gränser) när en anklagelse är särskilt känslig eller komplex. Vi kan också använda oss av externt stöd när vi behöver öka vår förmåga att hantera ärenden.

    När det kommer till åtgärder vi genomför för att ta hand om problemet så kan det för en lokalanställd personal innebära en varning, avstängning utan lön eller uppsägning. Vid sexuella övergrepp eller sexuella trakasserier är åtgärden uppsägning. På vilket sätt incidenten hanteras på måste ta hänsyn till den utsattes säkerhet.

    För internationellt anställd personal kan åtgärder innebära att bli hemskickad från fält, få en varning, uppsägning av samarbete och avsked från Läkare Utan Gränser. För sexuella övergrepp eller trakasserier är åtgärden uppsägning, från alla operativa center för att säkerställa att personen inte kan åka ut på ett annat uppdrag inom organisationen. De olika sektionerna har tät kontakt och flaggar om fall där åtgärden är uppsägning. Men med andra organisationer agerar vi bara när referenser begärs (eftersom vi anser att de dubbelkollar med oss innan de anställer en tidigare Läkare Utan Gränser-anställd).

    På vår hemsida kan du läsa mer om hur vi motverkar övergrepp, utnyttjande och trakasserier. Här kan du bland annat finna mer information och siffor utöver det jag skrivit ovan: https://lakareutangranser.se/jobba-med-oss/att-motverka-overgrepp-trakasserier

    Vänligen,
    Evelina

    Infomail

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy