Vad gör jag om jag har fått ohyra i en produkt från Kungsörnen?

V

Kommentarer

  • Hej Agneta.

    Beklagar det inträffade.
    Ohyra så som Kvarnmott kan tyvärr utvecklas i produkter baserade på spannmål, fröer och frukter om det vill sig illa.

    Med hänsyn till miljö och hälsa använder vi inte kemikalier för att förhindra ohyra. Istället jobbar vi kontinuerligt med städning och värmning av lokaler och utrustning. Vi kan dock inte garantera helt fritt från ohyra.

    Det kan trots vårt arbete hända att det i förpackningarna utvecklas ohyra, då ägg kan komma med från spannmål, frö eller frukt. Ohyran utvecklas i sådant fall under lagring exempelvis på ett lager, i butik eller i hemmet. Detta är inte farligt men givetvis högst otrevligt för den som råkar ut för det.

    Hantering av aktuell förpackning - Knyt in förpackningen i plast och lägg den i soporna.

    Vi rekommenderar en noggrann rengöring av skafferiet genom att torka ur och spraya med t ex. ättiksvatten. Har du haft produkten en tid, kan det också vara bra att kontrollera övriga spannmålsprodukter och under en period förvara dem i en plastbehållare, glasbehållare, metallbehållare med tätslutande lock eller plastpåse med clips. Detta gäller också oöppnade förpackningar. Detta för att förhindra en eventuell spridning.

    Angående mjölet du har upptäckt innehålla larver i ber vi er vänligen att kontakta oss via vårt reklamationsformulär: https://www.kungsornen.se/kontakt/reklamation/
    så skapar vi en reklamation på produkten.