Hur räknas kalorier i Kungsörnens Fusilli fullkornspasta?

Hej,
Fusilli fullkornspasta ger 350 kcal per 100g, är det okokt pasta man räknat på då. Mängden pasta dubblas vid tillagning, gör även kalorierna det?

Putte

Kommentarer

  • Hej Putte.

    Tack för att du kontaktar oss. Näringsvärdet är för okokt pasta.

    Näringsämnena i pasta späds ut till ungefär hälften vid kokning och volymvikten ökar med ungefär 200%

    Så för 200 gram kokt pasta blir näringsvärdet - ungefär - samma som för 100 gram okokt pasta. 100 g kokt motsvarar ungefär 50 gram okokt, etcetera. Så ungefär hälften.

    Anledningen till att man inte skriver ut eller gör mätningar i näringsvärden för kokt pasta är att det även skiljer sig med koktid. Desto längre tid du kokar pastan, desto mer späds näringsämnena ut.

    Linda