Näringsvärde för Kungsörnens bönpasta gäller det kokt pasta?

Hej! Jag läser om näringsvärde för Kungsörnens fusilli bönpasta och undrar om det gäller 100 torr pasta eller 100 kokt.

Mvh Anton Wallin

Kommentarer

  • Hej Anton.

    Näringsämnena i pasta späds ut till ungefär hälften vid kokning och volymvikten ökar med ungefär 200%
    Anledningen till att man inte skriver ut eller gör mätningar i näringsvärden för kokt pasta är att det även skiljer sig med koktid. Desto längre tid du kokar pastan, desto mer späds näringsämnena ut.