Kan jag byta ut Kungsörnens kärnvetemjöl mot Kungsörnens durumvete?

Kan jag byta ut kärnvetemjöl mot durumvete? Hur blir resultatet?
Är det kanske bäst att blanda motsvarande 8 dl vetemjöl och 8 del durumvete?

Durumvete är ett sk. hårt vete och innehåller mer gluten. Det innebär att degen måste bearbetas mycket längre än deg med endast vetemjöl. Durumvete passar därför bäst till pasta och brödbak. Det blandas då med fördel med t ex Vetemjöl eller Vetemjöl Special.
Linda

Kommentarer

  • Hej.
    Kan jag baka mjuk kaka med endast vetemjöl av durum?
    Stor tack på förhand och
    med vänlig hälsning
    Agnes
    Agnes Szabo
  • Hej Agnes,
    Hoppas allt är bra med dig denna morgon.
    Man kan ju alltid prova.
    Men då durum är ett hårt vete så finns riskerna att det blir en ganska kompakt kaka. Durumvete är bättre passat för t.ex bröd, pizzadeg och liknande där den högre halten glutenprotein är en vinst.
    Tveka inte att återkomma om du har ytterligare frågor.
    Ha en riktigt fin dag
    Michaela