Jordanslutning

Jag har en solcellsanläggning med batteri och funderar på att börja använda backupfunktionen i växelriktaren, så att den bryter kopplingen till elnätet vid strömavbrott och batteriet försörjer huset under avbrottet. Då behöver en elektriker montera och ansluta jordspett för att säkerställa jordanslutningen under avbrott.
Min fråga är om elektrikern, eller jag själv, behöver anmäla det till er, som nätägare? I så fall hur görs den anmälan?
Göran Henning

Kommentarer

  • Hej!

    En föranmälan för montering av jordtag ska skickas till oss av behörig elinstallatör via installatörswebben. Elinstallatören ska i fliken ”föranmälan avser” välja ”övrigt” och skriva i noteringsfältet ”montering av jordtag”. När arbetet är utfört bifogar elinstallatören ett protokoll över mätning av jordtagsresistans och färdiganmäler anläggningen.
    Med vänliga hälsningar

    Dimitrios Jimmy Tagioglou
    Projektledare Entreprenad
    Veronica Leijon