Hur mycket jag sparar och tjänar med min sol-el

Hej,
Den 28e kan jag läsa av nedanstående (från min sol-els app, från er på Kungälvs Energi samt från min el-leverantör Boden), men jag behöver hjälp med att räkna ut följande:
- Hur många kwh har jag fått betalt av er för (min överskottsproduktion)
- Hur många kwh (av mitt totala behov) har jag sparat hos Boden (

  • 1. Prod (Fusion S): 45,36kwh
  • 2. Elhandel, förbr (K-älv E): 29,89kwh
  • 3. Elnät, Förbr (K-älv E): 16,69kwh
  • 4. Elnät, Prod (K-älv E): 29,89kwh
  • 5. Betalad förbr (Bodens): 16,69kwh
Kaj Fredin

Kommentarer

  • Hej,
    På din faktura från oss kommer du att se hur mycket överskottsproduktion du sålt till oss.
    Vi kan endast se nettoförbrukningen här hos oss.
    Har du frågor när du väl ser din fakturaspecifikation så sär du välkommen att höra av dig till vår Kundservice 0303- 23 93 00
    Elin Nordvall Kundservice
  • Stort tack för svaret Elin,
    Jag försöker lära mig mer! Kan du förklara vad anläggningsuppgifterna på mina sidor betyder:
    - Förbrukning, under Elhandel? (antar att det är min producerade el som ni köper av mig?)
    - Förbrukning, under Elnät? (antar att det är min netto förbrukning?)
    - Produktion, under Elnät? (antar att det är min producerade el som ni köper av mig?)

    Men mina antaganden ovan är fel! Eftersom förbrukning (elnät)+produktion (elnät) ovan borde vara samma som min solcellsproduktion (som visas av min solcellsanläggning).

    Kaj
    Kaj Fredin
  • Hej Kaj,
    Det är förbrukning under Elnät du ska kika på för att se din totala förbrukning (el du köper från oss),. Den förbrukning du köper från oss är din Nettoförbrukning. Det du nyttjar själv till huset från din produktion kan vi ej mäta och ej redovisa.

    Förbrukning under Elhandel ska du inte titta på när det gäller din förbrukning eller produktion. Det är nätägarens uppgifter som alltid ligger till grund för att redovisa förbrukning.

    Det du ser under Produktion Elnät är det överskott som du matar ut och säljer till oss.
    Vi kan aldrig redovisa den totala produktionen eftersom vi inte mäter den.

    Elin/Kungälv Energi
    Elin Nordvall Kundservice
  • Tack för uttömmande svar Elin! Med ovan info och uppgifterna som jag har rörande min totala el-produktion kan jag nu med säkerhet räkna ut min totala förbrukning och därmed hur mycket jag ”tjänar” på att sälja el till er och sparar när jag inte köper av min el-leverantör.

    Kaj Fredin
  • Så bra Kaj 😊 Återkom om du har fler funderingar eller frågor.
    Elin Nordvall Kundservice