Föranmälan solceller

Vilken handläggningstid är det för att hantera en föranmälan för solcellsinstallation?
Jag beställde i början av oktober och fortfarande har leverantören inte fått svar av Kungälv energi.

Varför är inte hela processen mer strömlinjeformad? T.ex att elmätare inte behöver bytas först 3 veckor efter att installationen är färdig? Man vet ju ofta leveransdatumet samt installationsdatumet en tid innan. Som det ser ut kommer bara Kungälv Energi kosta mig minst 10 veckor bara i total handläggningstid. Det är rätt länge och jag tror inte det räcker. Vilka mål har ni egentligen?
Jan

Kommentarer

  • Hej!

    Vi handlägger ärende i den turordning som de kommer in och jobbar på att få ner kön igen till ca 2 veckor men på grund av personalförändringar har vi just nu kö på 4-6 veckor vilket främsta har drabbat dig som lämnat i föranmälan i oktober.
    Det är din elinstallatör som lämnar in en föranmälan till oss, vi handlägger ärendet och skickar ut ett installationsmedgivade till installatören om vilka förutsättningar som gäller för just din anläggning. Installatören skall sedan skicka in en färdiganmälan när anläggningen är klar och efter den inkommit planerar vi in det jobb som vi skall utföra tex mätarbyte.
    Vi känner inte till leveransdatum eller installationsdatum av din solcellsanläggning, det finns en möjlighet för installatör att skriva in ett ”önskat leveransdatum” i föranmälan men i vissa fall har installatören inte skrivit något ”önskat leveransdatum” och då vet vi först när färdiganmälan kommer att anläggningen är klar.
    Kungälv Energi Kundservice
  • Tack för en utförlig beskrivning. Jag visste inte om att installatören kan också skriva in ett önskat datum för mätarbyte.

    Ni kanske skulle haft på hemsidan en räknare/information om status för de vanligaste ärenden som finns.

    Lantmäteriet skriver ut att "denna vecka jobbar vi med ärenden som inkom under vecka x) Det ger en bra indikation om hur köläget ser ut.

    Tack för ett snabbt svar!
    Jan