Elavbrott

Vi bor i Släbo, Kode. Nu har vi varit utan ström i 22 timmar. Vi har 15 grader inne, snart är det väl samma temperatur i kylskåpet. Igår hade vi bjudit hem gäster på middag, tur i alla fall att maten han bli klar. Dock blev gästerna utan kaffe, då var strömmen borta. På er hemsida är det dåligt med info om vad som händer. Den uppdateras ett par gånger med vilken tid strömen väntas tillbaka. Tiden flyttas fram varje gång. Vi börjar tröttna på att det ska vara så här varje gång det blåser. Har ni någon plan? Gräva ner ledningarna tex?
Minna Aho

Kommentarer

  • Hej Minna!
    Det stämmer att ni bor i ett område som drabbats av flertalet avbrott genom åren och vi förstår att detta skapar problem för er som bor är. Den ledning ni får elen från idag är relativt gammal och börjar närma sig slutet av sin tekniska livslängd. Den är även byggt i sträckning som saknar vägar och bitvis är svårtillgänglig för oss vilket gör att felavhjälpningstiden kan bli lång. Som du skriver så är planen att vi skall förlägga jordkabel istället men vi kan inte göra detta i befintlig ledningsgata utan behöver hitta andra vägar att ta oss fram och som också passar ihop med hur elnätet i övrigt är byggt och kommer att byggas. Vi har byggt färdigt en etapp från våran fördelningsstation men det kommer att krävas ytterligare 2-3 större projekt innan vi kan raserera luftledningen och det ger en positiv effekt för er. Tyvärr kommer detta ta några år då vi inte idag har de tillstånd som krävs för att förlägga kabeln och andra projekt som ligger före i prioritering.
    Så i väntan på ombyggnation gör vi underhållsåtgärder för att förlänga livslängden och minska risken för framtida avbrott så som att byta ut defekta komponenter och skogliga åtgärder.

    Henrik Karlsson
    Affärsområdeschef Elnät
    Kungälv Energi AB
    henrik.karlsson@kungalvenergi.se

    Camilla Magnusson