El avtal

Jag bor i min mammas hus som jag kommer köpa inom ett par år.
Hon är skriven på samma adress men bor inte i huset samt så betalar jag alla kostnader.
Så frågan är som man kan avsluta avtalet på min mamma då jag ska stå för den delen själv.
Dennis

Kommentarer

  • Ja, du kan stå på elnät- och elhandelsavtalet vilket också känns mest rätt då det är du som bor i huset. Både du och din mamma kan använda formulären här:
    https://www.kungalvenergi.se/kungalv-energi/kundservice/ska-du-flytta/
    Din mamma gör en uppsägning av elabonnemang och du gör en anmälan av elabonnemang.
    Elin Nordvall Kundservice
  • Hur funkar det om det är bundet avtal till 2025
    Får jag ett nytt avtal som jag väljer själv ?
    Dennis
  • Jag rekommenderar dig att kontakta vår kundtjänst på 0303-23 93 00 angående eventuellt övertag av ett elhandelsavtal.
    Elin Nordvall Kundservice
  • Hej!

    Hur mycket strålning är det från den nya elmätaren som är trådlös?
    Hur långt avstånd ska man hålla från den för att inte påverkas av strålningen?
    Hittar ingen information om detta i foldern som sitter i elskåpet.

    Mvh PN
    PN
  • Hej,

    Det finns flera alternativ till datakommunikation för fjärravläsning av elmätare. Många är så kallade trådlösa och förlitar sig på radioteknik. Till dessa hör bl.a. vanlig mobilkommunikation (2G/3G/4G) som nyttjar det befintliga mobilnätet. Vidare används även andra typer av radiokommunikation, så kallade RF MeshNet, mikroradionätverk med kort räckvidd.
    Strålskyddsmyndigheten har tagit fram riktlinjer för denna typ av radiobaserad kommunikation utifrån elektromagnetiska strålning. Dessa rekommendationer är framtagna utifrån Strålskyddslagen (1988:220). För frekvensområdet runt 900 MHz, vilket motsvarar mobilnätet, anges rekommenderade referensvärden till en fältstyrka av 4-10 W/m2. När en elmätare sänder mätdata via mobilnätet genererar detta en fältstyrka på högst 0,15 W/m2, vilket motsvarar 3,75 % av det lägsta angivna riktvärdet ovan.
    När en RF MeshNET mätare skickar mätvärden genereras en fältstyrka av ca 0,007 W/m2, vilket motsvarar endast 0,2 % av det lägsta angivna riktvärdet ovan.
    Det finns med andra ord en mycket god säkerhetsmarginal jämfört med de lägsta angivna riktvärdena, en faktor på 25 respektive 550 gånger mot rådande norm.

    Vänlig hälsning
    Camilla Magnusson
  • Hej!

    Tack för svar.
    Strålskyddsmyndighetens gränsvärden är framtagna på 90-talet innan vi hade wifi, smart telefoner och liknande mm.

    Hur långt avstånd ska man hålla från den för att inte påverkas av strålningen?
    Hur många gånger per dygn görs avläsning?

    Mvh Pia

    PN
  • Hej!

    Normalt skickar mataren värden varje 15:e minut men detta kan variera. Då fältstyrkan är så låg så finns det inget rekommenderat avstånd från sändaren men vill man kan man följa Strålsäkerhetsmyndighetens rekommendationer för mobiltelefoner.

    Önskar man ytterligare kunskap om strålsäkerhet är det nog bra att kontakta myndigheten för att få den senaste forskningen i ämnet.

    Vänligen
    Camilla Magnusson
  • Hej!

    Jag skulle vilja att ni läser av mätaren 2 ggr/dygn och inte varje 15 minut.

    Mvh Pia
    PN
  • Hej!

    Då borde ett dokument bifogas som säger att den tekniken är säker för människors hälsa. Jag läser dagligen om folk som blir dåliga av mikrovågsstrålning. Med hänvisning till Miljöbalken kap 2 så ska bästa möjliga teknik användas för att hindra skada eller olägenhet. Finns inget dokument som visar att det är ofarligt vill jag att ni sätter tillbaka den äldre versionen så kan jag redovisa mätarställningen för 2024.

    Mvh PN
    PN