Effekttariffer

Hej!
Jag har läst att effekttariffer ska införas senast 2027 i hela Sverige. När planerar ni att göra det, och hur kommer den att utformas? Som Göteborg Energis modell, eller på något annat sätt?
Patrick

Kommentarer

  • Det  stämmer att den nya föreskriften för hur nättariffen skall vara utformad skall vara införd senast 2027. I föreskriften står det att tariffen skall innehålla fyra olika kostnadsposter
    1. Kortsiktiga rörliga kostnader (öre/kWh) får vara tidsdifferentierad.
    2. Kundspecifika kostnader (kr/kund, år)
    3. Framåtblickande kostnader (kr/kW) tidsdifferentierad
    4. Residualkostnader (kr/kW) fast avgift.
    Vi planerar att införa detta före 2027 och tidigast 2025, kan ske i steg. Hur den kommer att utformas vet vi inte än förutom att den skall innehålla de fyra kostnaderna ovan. Vet inte heller hur Göteborg Energis modell ser ut.
    Elin Nordvall Kundservice