Borttagen reduktion av nätavgifter för mikroproducenter

Apropå Energimarknadsinspektionens beslut häromdagen att ta bort reduktionen av nätavgifter för t.ex. solenergiproducenter så undrar jag hur det påverkar oss med Kungälv energis elnät?
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/slopad-reduktion-av-elnatsavgifter-for-smaskaliga-/

Som exempel så funderar vi på att installera solceller på ca 8 kWp på ett fritidshus med 16 A huvudsäkring på Brattön. Beräknad årsförbrukning i fastigheten är 2 500 kWh. Beräknad solcellsproduktion 6 700 kWh per år. Beräknad egenförbrukning per år 850 kWh. Vilket ger beräknad nätinmatning på 5 850 kWh per år.

Huvudsäkringen på 16 A bör räcka även för inmatningen, men betyder EIs beslut att ni kommer att ta ut nätavgift för inmatningen av de 5 850 kWh? Och i så fall hur stor avgift? Samma som elnätsavgiften för köpt el?
Göran Henning

Kommentarer

  • Beskedet från Energimarknadsinspektionen  kom härom dagen och det innehåller inga klara besked hur det skall hanteras ännu.
    För den enskilde villaägaren ser idet i dagsläget inte ut att bli några större förändringar vad vi kan se, men det är som sagt ännu inga klara besked.
    Elin Nordvall Kundservice