Vilket stöd ska jag söka?

Hej!
Jag avser att söka bidrag för att stärka användandet av minoritetsspråket meänkieli på Kulturskolan.

Jag var helt inne på att söka Utvecklingsbidrag för kulturskolor, men så hittade jag Projektbidrag för nationella minoriteter och Verksamhetsbidrag nationella minoriteters kultur. Vilken eller vilka av dessa rekommenderar ni att jag söker?
Marika

Kommentarer

  • Hej Marika,

    Tack för din fråga!

    Utvecklingsbidraget till kulturskolan går absolut att söka för utvecklingssatsning med syfte att stärka användandet av minoritetsspråk så som bland annat meänkieli i Kulturskolan.

    Utvecklingsbidrag till kulturskolan kan sökas av kommuner för utvecklingssatsningar i den kommunala kulturskolan, utöver ordinarie verksamhet. Ansökningsperioden för utvecklingsbidraget stänger den 1 februari och väntas fatta beslut i slutet av april. Utvecklingsbidraget för kulturskolan beviljas för perioden 2024/25, bidraget har aviserats anslag till 2026, en till ansökningsomgång planeras till nästa år. Kommunen skickar in en ansökan för som mest tre utvecklingssatsningar i kulturskolan. Läs mer om bidragets förordning och riktlinjer under rubrik 6 Vilka villkor och regler gäller.

    Tänker du att meänkieli ska introduceras i befintlig verksamhet i kulturskolan eller tänker du att det är en ny utvecklingssatsning där meänkieli är språket som används? Återkom gärna till oss och berätta hur du tänker kring utvecklingssatsningen i kulturskolan så kan vi ge dig ett bättre svar, kulturskolecentrum@kulturradet.se.

    Gällande din fråga om vilket av bidragen via Kulturrådet du ska söka kan jag inte ge dig ett rakt svar eftersom jag inte vet vilka av villkoren som du uppfyller. Läs gärna mer om villkoren, vilka som kan ansöka och för vad under respektive bidrags webbsida.

    För att ansöka om projektbidrag för nationella minoriteter ska den sökande vara en nationell minoritetsaktör, det vill säga en judisk, romsk, samisk, sverigefinsk eller tornedalsk/kvänsk/lantalaisisk aktör. Regioner, kommuner, studieförbund och andra organisationer kan inte söka bidraget. Det här bidraget finns till för att stärka, utveckla och synliggöra de nationella minoriteternas kultur och kulturarv. Läs mer om bidraget här.
    Verksamhetsbidrag nationella minoriteters kultur finns till för att stärka, utveckla eller synliggöra de nationella minoriteternas kultur och kulturarv. Bidraget kan sökas om du är en nationell minoritetsaktör, det vill säga en judisk, romsk, samisk, sverigefinsk eller tornedalsk/kvänsk/lantalaisisk aktör. Läs med om bidraget och vilka villkor som gäller på webbsidan.

    Vänligen
    Kulturrådet