Vilka räknas som upphovspersoner i litteraturstödsansökan?

Hej!
Ska omslagsillustratören och fotografen som fotat författarporträttet till omslaget anges som upphovspersoner i online-mallen för litteraturstödsansökan?
Hälsningar,
Vesna

Kommentarer

  • Hej Vesna

    Räkna författaren/författarna som upphovspersoner, om boken är en
    översättning räknas översättaren. Om det är ett bildverk räknas förstås
    illustratör/fotograf, då de har betydande roll i en sådan produktion. Räkna
    inte sådana som bara haft en liten roll i produktionen, som omslagsformgivare, författarporträttsfotograf, kartritare och dyl.

    Kulturrådet