Musikarrangörer: Vi har haft få spelningar pga pandemin

Vårt band har haft väldigt få spelningar de senaste åren pga av pandemin. Hur ser ni på detta? Det stod i beskrivningen "Omfattningen av verksamheten bedöms i förhållande till gruppens storlek/besättning, men ett riktmärke är att gruppen genomför minst åtta konserter per år för att komma i fråga för verksamhetsbidrag." Mitt band har inte haft någon konsert i år och 6 konserter 2021. Hur tänker ni där? Är det värt att söka eller måste jag vänta tills vi är uppe i 8 konserter /året igen?
Maia

Kommentarer

  • Hej,
    Antalet konserter är ett riktmärke för att Kulturrådet ska se att verksamheten är regelbunden och återkommande. Men vi är medvetna om läget och vid bedömning av ansökningar kommer hänsyn att tas till pandemins konsekvenser för kulturlivet.

    Under innevarande år bör man dock genomföra ett antal konserter för att komma i fråga för verksamhetsbidrag för nästa år. Om detta inte är möjligt, hänvisar vi till en kommande utlysning av ett kombinerat konsert- och projektbidrag i höst. Exakt datum ännu ej klart, men troligen i september.
    Prenumerera på Kulturrådets nyhetsbrev för löpande information.

    Mvh
    Kulturrådet
  • Tack för svar. Vi planerar en turné i höst men datum är inte satta. Hur gör vi då i ansökan?
    Maia
  • Hej Maia,

    Ni får ange preliminära datum i ansökan. Ändringarna kan ni komplettera i efterhand.

    Vänligen
    Kulturrådet