Vad räknas som merkostnad

Kan merkostnad exempelvis vara extraarbete som utförts pga av uppskjutet event? I så fall gäller det vidare det merarbete som relaterar till att genomföra event senare under året efter den 31 maj?

Kommentarer

  • Hej Henrik,

    Merkostnad är en kostnad som uppkommer på grund av uppskjutet kulturevenemang. Det innebär att det ska finnas ett orsakssamband och att kostnaden ska gå utöver verksamhetens ordinarie löpande kostnader. Merkostnader på grund av uppskjutet evenemang kan exempelvis vara dubbel hyreskostnad, kostnader för inhyrd utrustning, extra annonskostnader eller att behöva repa igen. Merkostnad är typ av kostnad som inte kunde undvikas när evenemanget sköts upp medan intäktsbortfallet är ett faktum då det blev inställt. Merkostnader ska ha direkt koppling till de framflyttade evenemanget som annars skulle ägt rum före den 31 maj.

    Vänligen
    Alan