Konsert och samarbetsprojekt: Vad räknas som komponistarbete inom detta stöd?

Bidraget får inte användas till kompositionsarbete säger ni, eller uruppförande av ett verk. Men blir inte det en definitionsfråga om man t.ex tar ett exempel med en folkmusiker som experimenterar med en rockmusiker för att få fram "ny" musik? är inte det kompositionsarbete?
Kulturrådet

Kommentarer

  • Det stämmer att det delvis är en definitionsfråga, men som riktmärke kan man se efter vad reglerna för stöd till samverkan med komponist tillåter, och se till att inte söka samarbetsbidraget för precis det.
    Att nu musik blir till som del av ett nytt samarbete är naturligt och även eftersträvansvärt, medan det som skall undvikas är t.ex. att en uttalad verksbeställning går till en kompositör (eller flera), som på egen hand skriver ett verk som sedan uppförs separat från kompositionsprocessen, som del av en ensembles ordinarie verksamhet. Om ny musik arbetas fram mera organiskt, och/eller är en integrerad del av samarbetet, är detta inget som strider mot bidragsreglerna.

    Mvh
    Kulturrådet