Vad går att söka stöd för, våren 2022?

Vad går att söka stöd för i vårens krisstöd?
Johan

Kommentarer

  • Bidrag kan sökas för kostnader för planerad och befintlig verksamhet som säkrar produktion, arbetstillfällen samt bevara kompetens inom sektorn och som inte täcks av verksamhetens intäkter under perioden 1 januari och 30 juni 2022.

    Bidrag kan till exempel sökas för löner, arvoden, kostnad för underleverantörer, lokalhyra, administration, marknadsföring med mera.

    Kostnaderna ska tydligt kunna kopplas till behov som uppstått i och med att folkhälsomyndighetens rekommendation och regeringens pandemirestriktioner infördes i december 2021.

    Kostnaderna ska hänföras till aktörernas ordinarie verksamhet och inte avse nya projekt för återstart. Dessa projekt hänvisas till det kommande återstartsstödet.
    Johan
  • Hej! Ponera att jag har fått in en produktion där inspelningskvaliten förväntas vara högre än vad jag just nu kan leverera på grund av undermålig utrustning. Exempelvis att jag ska spela in leadsång åt en artist men behöver en bättre mikrofon för detta. Kan en mikrofon då vara en del av en kostnad för "att säkra en produktion"?
    Eller om jag har fått in ett mixjobb men behöver bättre akustikbehandling i studion för att kunna leverera den höga kvaliteten som förväntas av mig?
    Emil
  • Hej Emil,

    Man kan ju söka för utrusning för vissa bidrag, men du bör kontakta ansvarig handläggare för just det bidrag som du tänker söka. Handläggarens kontaktuppgifter finns längst ner på varje bidrag.

    Vänligen
    Kulturrådet