Vad är skillnaden mellan de olika stöden och vad kan jag som leverantör söka?

Den stora skillnaden är att krisstödet till särskilda behov i kulturlivet är utformat på ett annat sätt än stödet till inställda och uppskjutna evenemang. I det nya stödet söker du inte för specifika intäktsbortfall, istället söker du stöd för att täcka kostnader och investeringar under hela 2020, där du i ansökan beskriver hur du drabbats av pandemin och vilka kostnader du behöver bidrag till för att klara krisen. Stödet är brett utformat så att så många verksamheter och grupper som möjligt i kulturbranschen ska återhämta sig och överleva. Som teknikleverantör kan du till exempel söka verksamhetsbidrag för kostnader som hyra, löner, marknadsföring eller investeringar som behövs framåt.

I en och samma ansökan kan du söka verksamhetsbidrag och projektbidrag till både främjande insatser och till smittsäkra kulturevenemang. Du kan söka medel för alla tre ändamålen men för olika kostnader inom verksamheten. Söker du endast ett av ändamålen, lämnar du bara tomt under de andra rubrikerna i ansökan.

Regeringen har även föreslagit ett omsättningsstöd för dig som driver enskild näringsverksamhet (enskild firma) och på grund av coronaviruset har drabbats av minskad omsättning i företaget. Förslaget är skickat på remiss och stödet föreslås börja gälla den 29 oktober. Här ska du som driver enskild firma i första hand söka stöd då det där finns en mycket större pott att fördela än vad Kulturrådet har. Läs mer om det här.

Kulturrådet (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Om man har blandad verksamhet, dvs att viss verksamhet faller inom kulturområdet och vissa inte omfattas av stöd, delar man då upp kostnaderna för t.ex. löner och lokaler i en bidragsberättigad och en icke bidragsberättigad del?
  • Hej Peter.

    Ja, det låter som ett utmärkt sätt att gå tillväga.

    mvh
    Christoph