Utställningsersättningar till egna medlemmar

Fråga 1. Vi är en förening med 14 Ateljeinnehavare och en Kollektivgrafikverkstad med 80 medlemmar. Varje år har de varsin medlemsutställning Ateljeföreningen med 14 medlemmar och Grafiken med ca 30 utställare. I dessa grupper är ju också föreningens styrelse med, kan vi lägga in dessa kostnader i vår ansökan om Arrangörsbidrag 14 x 2600 kr = 36 400 kr och 30 x 2600 kr=78 000 kr? Summa 114 400 kr.

Fråga 2. Vi planerar fler än 12 arrangemang/utställningar under 2024, skall dessa beskrivas i bilagor med samma detaljnivå?
Anders

Kommentarer

  • Fråga 1.
    Kulturrådet har inget bidrag som heter arrangörsbidrag men jag antar att du menar verksamhetsbidrag till aktörer inom bildkonst, form och konsthantverk? I så fall är svaret att ja, kostnader för ersättning enligt MU-avtalet ska skrivas in i budgeten i ansökan, oavsett om utställarna är med i föreningens styrelse eller ej.

    Fråga 2.
    Ja, precis. All information som inte ryms i ansökan kan skickas med som bilagor med samma uppställning som i ansökan.

    Vänligen
    Kulturrådet
    Filippa