Utskick av böcker

Hej! Jag undrar när nästa "omgång" litteraturstödda böcker börjar skickas ut till biblioteken? Finns det någonstans där vi kan se hur planeringen av utskick ser ut? Det hade underlättat i vårt arbete med dessa böcker om vi var lite förberedda på när lådorna dyker upp 😀
/Viktoria, Borgholms bibliotek
Viktoria

Kommentarer

  • Hej Viktoria!

    Vi har fått svårigheter med leverans av böcker efter sommaren pga byte av leverantör. Den nya leverantören påbörjar arbetet from årsskiftet. Den nuvarande leverantören kommer att leverera böckerna fram till december och första leveransen är på väg till biblioteken i dagarna. Listan kan du se på vår hemsida. Beroende på mängd av böcker som finns inne och kommer till leverantören under denna period kommer vi leverera böckerna en eller två gånger i november och/eller december. Efter nyår kommer vår nya leverantör påbörja arbetet som vanligt med sex gånger om året.

    Vänligen
    Alan
  • Hej,

    Jag hänger på med en följdfråga: Vi fick en sändning böcker förra veckan, och funderar på hur ofta de kommer numera? Vi tyckte det var väldigt mycket böcker på en gång, och undrar om det kan stämma som det står i svaret ovan, att det är sex leveranser per år? Det hade underlättat för oss också att kunna planera inför leveranserna, att vi har plats för dem och tid att hantera dem. Vi har också kommit efter med att ta hand om böckerna, och funderar på om man kan pausa leveranserna om det skulle behövas? Är det i så fall möjligt att under en period bara ta emot en del av böckerna, ex barnböckerna?

    MVH/
    Åsa Fransson
    Karlskrona stadsbibliotek
    Åsa
  • Hej Åsa,

    Den här första omgången efter att den nya leverantören har tagit över var extra ordinär och blev för många böcker p g a att den tidigare leverantören inte skickade böcker enligt de ordinarie leveranser och därmed blev alldeles för många böcker. Ni behöver inte bli bekymrad över de nya sändningarna eftersom vi har redan bestämd att sprida över kvarvarande böckerna över säsongen så att det inte skapar några problem för våra bibliotek. Som sagt är det ungefär samma mängd av böcker kommer att levereras till er. Vi ska se till att informera er via vår hemsida innan böckerna skickas till er precise som tidigare.

    Det är möjligt att pausa eller stoppa helt böckerna men omöjligt att ha bara en del av böckerna, tyvärr.

    Vänligen
    Alan
  • Tack för snabbt svar! Då vet vi!

    MVH/Åsa
    Åsa Fransson
  • Hej! Jag tycker att det vore en stor förbättring om det fanns en lista i varje kartong med de böcker som ligger där. Då kan vi ta en kartong i taget när vi hanterar böckerna. Nu var det en lista för 444 böcker och den listan var helt osorterad/oordnad. Jobbigt!
    Marie-Louise
  • Hej Marie-Louise,

    Jag håller med dig om det och vi ber om ursäkt för det. Tyvärr var det så att böckerna hos tidigare leverantören var osorterade och listan var inte ordnad. Och eftersom blev det så många böcker blev vår ny leverantör överraskad av det. Vi ska se till att det blir ordnad och sorterat nästa omgång.

    Vänligen
    Alan