Vad menas med upphovspersoner?

Hej,

Vad exakt menas med upphovspersoner? Vi ska räkna antal upphovspersoner men förstår inte vad som ska inkluderas i det. Kan ni förtydliga?

Kommentarer

  • Hej,
    tack för din fråga, en upphovsperson är den som har skapat verket och därmed äger rättigheterna till verket. Det kan vara en koreograf, författare, kompositör, regissör, konstnär eller motsvarande. För tidskrifter kan det gälla illustratör, fotograf, översättare och skribent. I vissa fall kan det även finnas flera upphovspersoner till ett verk.

    Här kan ni se vad svensk lag säger om upphovsrätt:
    § Lag (1960:729)

    Vi har även MU-avtalet på vår hemsida.

    Mvh
    Elisabet
    (Uppdaterad )