Upplaga litteraturstöd

Jag har tryckt en bok med 300 ex, kan jag söka litteraturstöd då? Om boken blir beviljad måste den antagligen tryckas i ny upplaga då endel antal kommer att säljas under lansering osv, hur mycket kan man söka och kommer stödet täcka en ny upplaga?

Kommentarer

  • Hej Ingvild,

    Du kan söka litteraturstöd om du har en organisation eller en firma. Upplagagränsen är borttagen sen länge men det måste räcka till så att förlaget kan skicka böckerna till 286 av landets bibliotek vid bifall. Som enskild författare kan man tyvärr inte söka litteraturstöd hos Kulturrådet. Man söker inte en summa utan söker enbart för en titel. Systemet beräknar tryckkostnader och distributionskostnader enligt sidantal. Stödet beräknas enligt vår F-prislista. Man kan få som mest 70 000 kronor i litteraturstöd för en bok samt mest 40 000 kronor för distributionsstöd, sammanlagt upp till 110 000 kr. Läs mer info om litteraturstöd här: Litteraturstöd.

    Vänligen
    Alan
  • Hur många böcker behövs för att det skal räcka till landets bibliotek? Räcker det att man kan leverera 200 stk?

  • Hej igen,

    Det är 286 böcker som går till biblioteken.

    Vänligen
    Alan