Treårsprincipen
Gäller treårsregeln även om man byter skolor efter tre år? Alltså använder samma konstutövare men byter skola för den personen.
Följ inlägget
0
följare
Treårsprincipen gäller per skola. Därmed kan kulturaktören samarbeta med en ny skola i tre år.
Vänligen,
Anna
Läs mer om treårsprincipen i vår ordlista.
Vad är era råd för hur man hittar nya kulturaktörer från andra län?
1. Organisationer och kulturaktörer som förnyar sitt kulturutbud
2. Enskilda konstnärer som utvidgar sitt kulturutbud genom tvärkonstnärliga samarbeten.
3. Organisationer eller tjänstepersoner som förmedlar kulturaktörer, exempelvis regionala konsulenter och centrumbildningar
Många regioner har kulturkataloger. Din egen region har konsulenter som du kan få tips ifrån. Vi gör en sammanvägd bedömning av hela ansökan så det är viktigt att aktiviteter och kostnader hänger ihop och speglar varandra. Beroende på vilket projekt ni vill genomföra och om ni vill anlita kulturaktörer utanför ert län, så behöver ni motivera och budgetera för högre rese- och logikostnader för era kulturaktörer.
Hur gäller treårsprincipen då olika arbetslag inom skolan arbetat med olika aktörer. dvs om lågstadiet haft en aktör som högstadiet vill testa året efter? Det blir ju inte samma aktör för de eleverna.
Hälsningar Gordana
Tack för din fråga. Enligt treårsprincipen så ska en kulturaktör (fysisk person) inte jobba på en och samma skola i mer än tre år, oberoende om arbetslagen, eleverna eller årskurserna varierar. Treårsprincipen finns till inom Skapande skola bidraget för att säkra att eleverna får möta en variation av konstuttryck och olika professionella kulturaktörer.
Med vänlig hälsning
Hälsningar Gordana
Här kommer Treårsprincipen igen:
Treårsprincipen: Eftersom barn och unga ska få möta en variation av kulturaktörer och konstuttryck ger vi bidrag för samarbete mellan skola och en enskild kulturaktör i högst tre år, den så kallade treårsprincipen. Efter en paus på minst tre år kan du återuppta ett samarbete med en kulturaktör.
Vi godkänner samarbete längre än tre år för:
- organisationer och kulturaktörer som förnyar sitt kulturutbud
- enskilda konstnärer som utvidgar sitt kulturutbud genom tvärkonstnärliga samarbeten.
- organisationer eller tjänstepersoner som förmedlar kulturaktörer, exempelvis regionala konsulenter och centrumbildningar
VänligenJag undrar hur jag ska tolka undantagsreglerna i den s.k. trårsprincipen som Alan citerar ovan.
Faller Kungliga Operan in under detta? Vi har använt oss av operan som kulturaktör vid flera tillfällen och det varierade utbudet passar såväl barn och ungdomar så bra. Vi har testat workshops på skolan, varit på föreställningar, deltagit i instrumentprovningar, gått rundvandring mm. Vi använder andra kulturaktörer också, men att ”pausa” från Operan känns så tråkigt då det alltid blir så lyckat. Kungliga Operan förnyar och utmanar väl ändå sitt kulturutbud.
Tack på förhand,
Synnöve
Eftersom Kungliga Operan varierar sitt utbud och även erbjuder ett fördjupat samarbete med workshops o.s.v. då eleverna har möjlighet att utforska sitt eget skapande inom konstområdet, så tillhör de kategorin organisationer och kulturaktörer som förnyar sitt kulturutbud och vi godkänner samarbete längre än tre år.
Treårsprincipen finns till för att säkra att bidraget ska nå sitt syfte att barn och unga får möta en variation av konstuttryck ledda av olika kulturaktörer. Det är snarare ur den synvinkeln som huvudmannen/den sökande ska tolka treårsprincipen. Så trots att organisationer och kulturaktörer byter repertoar så arbetar de ofta inom samma konstgenre. Trots att vi alltså godkänner samarbete längre än tre år för dessa så rekommenderar vi huvudmannen att se treårsregeln som en del i att nå bidragets syfte och byta konstform efter tre år för att ge barnen möjlighet att utforska det egna skapande genom andra konstuttryck.
Vänligen,