Treårsprincipen

Gäller treårsregeln  även om man byter skolor efter tre år? Alltså använder samma konstutövare men byter skola för den personen.

Kommentarer

  • Hej Maria,
    Treårsprincipen gäller per skola. Därmed kan kulturaktören samarbeta med en ny skola i tre år.

    Vänligen,
    Anna

  • Ligger professionella teatrar inom 3-årsprincipen? Eller är dessa utanför?
  • Om de byter sin repertoar och utbud så kan ni samarbeta med dem längre än tre år. Oavsett ser vi gärna att barnen får möta en variation av konstområden och olika kulturaktörer.

    Läs mer om treårsprincipen i vår ordlista.
    Anna
  • Räknas Författarcentrum till treårsprincipen eller är den organisationen utanför? Handlar treårsprincipen om enskilda kulturaktörer som vi kontaktar själva för att genomföra aktivitet bland eleverna?
  • Treårsprincipen gäller Författarcentrums enskilda medlemmar, inte organisationen själv. En enskild kulturaktör (fysisk person, t.ex. författare) kan högst vara tre år på en och samma skola oavsett om ni kontaktar hen själv eller via Författarcentrum.
    Anna
  • Det är svårt för kulturaktörer att överleva på sin konst i mindre län och tar man bort Skapande skola för dessa p.g.a. treårsprincipen så kommer det fullständigt dö ut. Tar man kulturaktörer från andra län så blir kostnaderna höga.

    Vad är era råd för hur man hittar nya kulturaktörer från andra län?
  • Vi godkänner samarbete längre än tre år för:

    1. Organisationer och kulturaktörer som förnyar sitt kulturutbud

    2. Enskilda konstnärer som utvidgar sitt kulturutbud genom tvärkonstnärliga samarbeten.

    3. Organisationer eller tjänstepersoner som förmedlar kulturaktörer, exempelvis regionala konsulenter och centrumbildningar

    Många regioner har kulturkataloger. Din egen region har konsulenter som du kan få tips ifrån. Vi gör en sammanvägd bedömning av hela ansökan så det är viktigt att aktiviteter och kostnader hänger ihop och speglar varandra. Beroende på vilket projekt ni vill genomföra och om ni vill anlita kulturaktörer utanför ert län, så behöver ni motivera och budgetera för högre rese- och logikostnader för era kulturaktörer.
    Anna
  • Hej
    Hur gäller treårsprincipen då olika arbetslag inom skolan arbetat med olika aktörer. dvs om lågstadiet haft en aktör som högstadiet vill testa året efter? Det blir ju inte samma aktör för de eleverna.
    Hälsningar Gordana
  • Hej Gordana!

    Tack för din fråga. Enligt treårsprincipen så ska en kulturaktör (fysisk person) inte jobba på en och samma skola i mer än tre år, oberoende om arbetslagen, eleverna eller årskurserna varierar. Treårsprincipen finns till inom Skapande skola bidraget för att säkra att eleverna får möta en variation av konstuttryck och olika professionella kulturaktörer.

    Med vänlig hälsning
    Alan
  • Hej igen, tack för svar. Så du menar att om vi bokar en stor aktör med många olika personer anställda att det är just personerna som omfattas av treårsprincipen? Vi tänker på just en stor aktör som samarbetar med många skolor i Stockholm.
    Hälsningar Gordana
  • Hej igen Gordana,
    Här kommer Treårsprincipen igen:

    Treårsprincipen: Eftersom barn och unga ska få möta en variation av kulturaktörer och konstuttryck ger vi bidrag för samarbete mellan skola och en enskild kulturaktör i högst tre år, den så kallade treårsprincipen. Efter en paus på minst tre år kan du återuppta ett samarbete med en kulturaktör.

    Vi godkänner samarbete längre än tre år för:
    • organisationer och kulturaktörer som förnyar sitt kulturutbud
    • enskilda konstnärer som utvidgar sitt kulturutbud genom tvärkonstnärliga samarbeten.
    • organisationer eller tjänstepersoner som förmedlar kulturaktörer, exempelvis regionala konsulenter och centrumbildningar
    Vänligen

    Alan
  • Hej,
    Jag undrar hur jag ska tolka undantagsreglerna i den s.k. trårsprincipen som Alan citerar ovan.

    Faller Kungliga Operan in under detta? Vi har använt oss av operan som kulturaktör vid flera tillfällen och det varierade utbudet passar såväl barn och ungdomar så bra. Vi har testat workshops på skolan, varit på föreställningar, deltagit i instrumentprovningar, gått rundvandring mm. Vi använder andra kulturaktörer också, men att ”pausa” från Operan känns så tråkigt då det alltid blir så lyckat. Kungliga Operan förnyar och utmanar väl ändå sitt kulturutbud.

    Tack på förhand,
    Synnöve
  • Hej,
    Eftersom Kungliga Operan varierar sitt utbud och även erbjuder ett fördjupat samarbete med workshops o.s.v. då eleverna har möjlighet att utforska sitt eget skapande inom konstområdet, så tillhör de kategorin organisationer och kulturaktörer som förnyar sitt kulturutbud och vi godkänner samarbete längre än tre år.

    Treårsprincipen finns till för att säkra att bidraget ska nå sitt syfte att barn och unga får möta en variation av konstuttryck ledda av olika kulturaktörer. Det är snarare ur den synvinkeln som huvudmannen/den sökande ska tolka treårsprincipen. Så trots att organisationer och kulturaktörer byter repertoar så arbetar de ofta inom samma konstgenre. Trots att vi alltså godkänner samarbete längre än tre år för dessa så rekommenderar vi huvudmannen att se treårsregeln som en del i att nå bidragets syfte och byta konstform efter tre år för att ge barnen möjlighet att utforska det egna skapande genom andra konstuttryck.

    Vänligen,
    Anna
  • Om en kulturaktör är professionell inom olika konstformer, multidisciplinär, hur förhåller man sig till treårsregeln om man skulle vilja anlita aktören igen efter tre år inom en konstform, dvs år fyra men inom en annan konstform?
  • Treårsprincipen finns för att säkra att eleverna ska få möta en variation av både kulturaktörer och konstområden. Däremot kan en kulturaktör inleda ett tvärkonstnärligt samarbete med en eller flera andra aktörer för att på det sättet skapa nya dynamiker för eleverna.
    Anna