Stöd för liten upplaga

Jag är bildkonstnär och har precis tryckt en bok i 150 ex, jag har förstått att om man får stöd måste man lämna in 286 ex, men hörde precis av en kollega som tryckt i 200 ex att ni sänkt gränsen och att hon skulle få stöd, stämmer det att ni sänkt gränsen?
s

Kommentarer

  • Hej!

    Det finns för närvarande inga gränser för upplagan och man kan ju söka litteraturstöd om upplagan har en mindre upplaga. Men om titeln får stöd så måste 286 ex av boken skickas till landets bibliotek. Dessa böcker får samtidigt med litteraturstöd även distributionsstöd vilket innebär att vi köper 286 böcker till 75 % av förlagsnettopriset och bekostar fraktkostnader till biblioteken. Om man inte kan göra en tilltryck och levererar dessa böcker så måste bidraget återbetalas till Kulturrådet.

    Vänligen
    Alan
  • Tack för svar!
    Kan man söka stödet innan man gjort tilltrycket, och så göra tilltrycket om stöd beviljats?
    s
  • Hej igen,

    Ja, det kan man. Om man får beviljat litteraturstöd så har man tre månader på sig att leverera böckerna till l vår leverantör.

    Vänligen
    Alan
  • Hej!Kan man få bidrag i efterskott om man låtit trycka en bok?Det verkar som om man inte kan ansöka just nu.mvh Lena
    Lena
  • Hej,
    Du kan ansöka om litteraturstöd som har löpande ansökning.
    Läs mer här

    Mvh

    Kulturrådet
  • Tack för svar angående löpande ansökan.En fråga till:Jag skriver en biografi om min mamma som var missionär inom SKM på 1940-talet och bygger på utdrag från 100 brev som hon skrev hem.Räknas detta som inomkyrklig litteratur eller en biografi som redan nått långt utanför kyrkan till allmänheten?Jag ska t ex prata om boken på Majorna bibliotek 21 nov.Mvh Lena Chivungu
    Lena Chivungu
  • Hej Lena,

    Om du skriver en biografi om din mamma så är innehållet inte inomkyrklig litteratur även om hon var missionär och boken är baserad på hennes brev. Det får givetvis arbetsgruppen avgöra, men den kan behandlas av Kulturrådet. Glöm inte att det är förlag som söker litteraturstöd och inte enskilda personer eller författare.

    Vänligen
    Alan
  • Tack för snabbt och tydligt svar!Mvh Lena
    Lena Chivungu
  • Hej, vi ska trycka en konstnärsbok men under ett nystartad förlag. Vi undrar kring chanserna att erhålla stödet till en sådan bok. Initialt var tanken att trycka 300 böcker men vi vurderar nu att trycka 500 enbart för att söka stödet och få ut boken till bibliotek. Prisskillnaden mot att trycka 200 ex mera mot att trycka nya ex efter tilldelad stöd är stor. Är stödet tillräckligt för att täcka ett nytryck, eller kan stödet variera?
    Ingo
  • Hej!

    Stödet beräknas efter bokens sidantal och genre. Du kan se tabellen med beloppen på bidragets sida under rubriken Vilka villkor och regler gäller?
    https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/litteraturstod/ Tabellen heter Sidersättning och f-pris.
    En konstbok hör till genren ”genomillustrerad facklitteratur, bildverk och tecknade serier i färg”.
    Baserat på det kan du sen se om det är mest ekonomisk med ett större tryck direkt, eller om ni vill vänta till efter beslut.
    Högsta möjliga litteraturstöd är 70 000 kr, och på det tillkommer distributionsstöd som är högst 40 000 kr och baseras på bokens f-pris.

    Mvh
    Johan