Statistik vad gäller bibliotek i stadsutveckling.

var kan jag hitta statestik eller underlag om hur många bibliotek det bör finnas per xx invånare? I stadsutveckling finns det tydliga siffror gällande skolor, grönområden och parkeringsplatser. Finns det även för bibliotek? Ex man ska inte ha längre än xx meter till sitt närmsta bibliotek eller det bör finnas x antal bibliotekspersonal per xx invånare?

Kommentarer

  • Hej!

    För bibliotekens del är det KB – Kungliga biblioteket som tar in all statistik.
    Vad gäller riktlinjer, hur många bibliotek där bör finnas etc, är det Bibliotekslagen som säger att varje kommun måste ha ett folkbibliotek. Möjligen har Svensk Biblioteksförening tagit fram rekommendationer, eller har åsikter gällande det.

    Hoppas detta svar hjälper dig! Annars, hör av dig igen.
  • tack Eliana
    att varje kommun ska ha ett bibliotek är ju helt rätt, frågan är väl mer hur stort och hur många besökare detta bibliotek ska vara.
    Det finns ju statistik och underlag när man bygger ut en stad gällande hur många förskolor som behövs byggas för att täcka det framtida behovet som man ser. Jag är undrande till om det finns liknande för biblioteken just med tanke på att det är en lagstiftad verksamhet. Om det inte finns borde vi kanske tillsammans ta fram fakta. Att planera in bibliotek och mötesplatser i stadsutvecklingen vet vi ju att det gör skillnad för medborgarna.
    tack för dina förslag , jag kollar vidare med biblioteksföreningen
    Trevlig helg
  • Hej igen Helena!

    Tack för dina synpunkter rörande bibliotekens roll i stadsutvecklingen och behovet av statistik rörande denna. Vi instämmer i att uppgifter av den typen är relevanta, för visst gör bibliotek och mötesplatser skillnad för medborgarna!

    I dagsläget tar vi dock inte själva fram data rörande bibliotekens roll i stadsutvecklingsprocessen. I vårt arbete lutar vi oss mot de uppgifter som tas fram av andra instanser, såsom Kungliga Biblioteket.

    Hoppas det ska gå bra för dig att inleda dialog med Svensk Biblioteksförening!