Skapande skola, moms för friskolor

Hejsan!

Som kulturaktör har jag flera gånger stött på ett problem när det gäller moms och friskolor.

Då friskolor ibland inte kan dra moms så blir ju bidraget betydligt för dem mindre så snart det inte handlar om momsfri verksamhet.

Om jag har en workshopp som kostar 4000kr + moms 25 % och skolan fått bidraget på exakt 5000 kr Då kostar ju den i praktiken 4000 kr för en kommunal skola men 5000 kr (4tkr + 25% moms) för friskolan. De betalar alltså olika mycket för samma sak. I just det här fallet hade dessutom friskolan inte haft råd med just den workshopen med deras kommunala motsvarighet hade kunnat köpa in tjänsten.

Har jag missförstått något i förfarandet eller förhåller det sig enligt ovan?

Kommentarer

  • Hej,
    Skapande skola-bidraget tar i beaktande huvudmannens totala kostnad. Huvudmannen ska redan i sin ansökan ange de totala kostnaderna för planerade projekt, där även momsen i så fall ska ingå. Vi har ingen specifik post för moms i våra blanketter utan huvudmannen ska ange de faktiska kostnader de har kopplat till projektkostnaderna. Kulturrådet fördelar bidraget men frågor kring ekonomiska överenskommelsen är direkt mellan huvudman och kulturaktör och det är huvudmannens ansvar att se till att bidragets villkor följs.

    Vänligen,
    Anna