Samverkan med komponister: Fråga om datum och period för utförande

Hej! Såhär står det på er hemsida:

Uruppförandet av det nya musikaliska verket som ansökan avser får tidigast äga rum två månader efter sista ansökningsdatum. Uruppförande av det nya musikaliska verket kan ske under nästkommande år, men om en ansökan beviljas betalas pengarna ut under innestående år.

Det står även att besked lämnas cirka 7 veckor efter ansökan stängs. Betyder det att projektet bör äga rum nästkommande år? Det aktuella projektet påbörjas redan nu under hösten, men om jag tolkar texten ovan rätt måste vi vänta tills runt januari med att arrangera ett uruppförande? Vad beror dessa regler i så fall på, om bidraget ändå kommer innestående år?
Ida (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej!

    Uruppförandet får äga rum tidigast två månader efter sista ansökningsdag. Det kan alltså ske i slutet av november i det här fallet, dvs ev innan besked om medel. Gränsen är satt för att förhindra sökande av pengar i efterhand. Denna tidiga gräns innebär dock alltså att det är möjligt att söka pengar för projekt som påbörjas under ansökningstid och har urpremiär nära bidragsbeslut, men då riskerar en att arvode uteblir för påbörjat projekt, vid ett avslag av ansökan. Vi uppmuntrar därför ansökningar med längre framförhållning, så att förloppet blir: ansökan, beslut om bidrag, projektstart, uruppförande.

    Mvh
    Johan
  • Hej!

    Finns det någon gräns framåt i tiden? Är det OK att uruppförandet äger rum 2 år efter inskickad ansökan?

    Mvh,

    Anna
  • Hej Anna,

    Om man söker på våren så betyder ju det att man har hela det innevarande plus nästkommande året på sig, från beslut, dvs minst 18 månader. Om man söker på hösten, så är det ca 14 månader.

    Vänligen
    Alan