Samverkan med komponist till dansfilm

Hej!
Vi, en dansduo, vill beställa ett verk för att använda i vår dansfilm. Vi vill att komponisten komponerar musiken och spelar in den både digitalt och med sin saxofon och klarinett och levererar den färdiginspelade musiken till oss.

Specifik fråga:
Passar detta projekt för att söka ”samverkan med komponist”-bidrag från er?

Vi tänker att uruppförandet kan vara en scenversion av det material som vi sen kommer använda i dansfilmen... Eller är det bättre att då ansöka om musiken endast för en scenversion?

Med vänlig hälsning
Elin
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej,
    Aktörer inom dansområdet kan ansöka om bidraget för planerade framföranden i samband med scenkonstföreställningar och konserter. Det går bra att ansöka om bidraget om de planerar att uruppföra det nya musikaliska verket i samband med dansföreställning. Det går bra att musiken är inspelad men uruppförandet ska ske i samband med en livescenkonstföreställning som kan sändas digitalt. Den planerade dansfilmen kan stärka ansökan då det musikaliska verket kan spridas, men ansökan kan komma att prioriteras bort om ni enbart ansöker för uppförande av det nya musikaliska verket i samband med dansfilmen.
    Kulturrådet
  • Stort tack för tydligt svar!