Jag har inte ett organisationsnummer. Kan jag söka genom min mammas AB?

Hej, jag har inte ett företag men får hjälp av min mammas AB när jag behöver fakturera osv. Är det möjligt för oss att söka stödet ”samverkan med komponist” genom min mammas AB? Annars - hur föreslår ni att jag gör då jag gärna vill söka stödet men inte har eget organisationsnummer eller f-skatt 😀 tack!
Sanna

Kommentarer

  • Hej Sanna!

    Om organisationen eller gruppen du representerar saknar egen organisation kan en annan aktör söka bidrag för gruppens räkning. Detta gäller under förutsättning att det finns en direkt koppling mellan organisationen som söker och gruppens verksamhet. Observera att det i så fall är den sökande organisationen som är ansvarig för bidraget och hur det används, hur projektet genomförs samt redovisningen och övriga bidragsvillkor om bidraget blir beviljat.

    Om din mammans AB’s verksamhet inte har någon koppling till syftet bidraget så kan ni inte söka det. Det finns organisationer som agerar ombud/producentstöd till frilansande kulturarbetare. Det går bra att söka via dessa.

    Seyde
  • hello
    ,I have a very similar question to the above - how to be if I do not have any form of the registration. You mentioned some agent/producer organizations that could be used for the purposes. I am not sure I did fully understand, can you please clarify? Or maybe   a more concrete example? thanks!
    Darya
  • Hi!

    In order to apply to the majority of funding programs that we have at the Arts Council you need to be a registered company or association. In some cases, it is possible to collaborate with a partner who can act as the main applicant and who will "sponsor" the application. Please note however, that in those cases, the partnering association will be considered as main applicant and also receive the actual funds.

    If you have more specific questions about a project you are working on or a specific funding program you are looking at, please write us on support@kulturradet.se for further assistance.

    Best regards,
    Johan