Samverkan med komponist: Omarbetat verk

Hej! Vi arbetar just nu med en ansökan för Samverkan för komponist. I projektet finns idén om att kompositören ska utgå från ett äldre musikaliskt material och utifrån det göra sin tolkning/omarbetning. Därför undrar jag om omarbetningar räknas som ett nytt komponerat verk och om vi kan söka stöd för detta?

Med vänliga hälsningar,
Gustav

Kommentarer

  • Hej,
    Inom bidrag för samverkan med komponister kan man söka för att samverka med en komponist genom att beställa ett nytt musikaliskt verk för planerade framföranden, det vill säga som ännu ej haft uruppförande eller premiär. Omarbetningar av ett befintligt musikaliskt verk räknas inte som ett nytt musikaliskt verk i sammanhanget.

    Mvh
    Elisabet