Regeringens nationella förbud eller länsstyrelsen i respektive län - vilket gäller?

Hej!
Vi hade en scenföreställning som var planerad att spelas i en salong som tar 100 pers och enligt regeringens förordning var det förbud mot att hålla allmänna sammankomster för över 50 pers. Men förbudet för just det län där vi skulle spela föreställningen började inte gälla förrän 1 vecka innan tänkt speldatum och vi var tvungna att halvera publikmängden snabbt inpå och då var det inte lönt att spela så vi fick ställa in hela föreställningen. Vad gäller i detta fall, har jag rätt att ansöka om stöd när jag själv ställde in pga för stor förlust av biljettintäkt och hyra av lokal pga nya restriktioner i länet?

Tacksam för svar.

// P

Kommentarer

  • Hej Pernilla,
    krisstödet omfattas enbart av evenemang som ställts in på grund av förbud som fattats av regering eller länsstyrelse. Ibland fattar andra instanser beslut om andra rekommendationer men dessa har i detta sammanhang ingen betydelse. Om jag förstår dig rätt skulle er konsert ha genomförts en vecka efter att regeringens förbudsbeslut om max 50 personer infördes, och den var planerad för 100 personer. Då kan du söka. För att se vad som gällde i ditt län vid en viss tidpunkt har vi sammanställt ett dokument som du hittar här: https://www.kulturradet.se/globalassets/start/sok-bidrag/dokument-sok-bidrag/kulturradets-sammanstallning-av-forbudsregler.xlsx

    mvh
    Magnus
    Kulturrådet
  • Hej, har tagit del av både seminarium & exel-filen med restriktioner, bra- tack!

    För flera av oss kan tex en planerad kulturaktiviteter för allmänhet / skolklasser enligt exel filen bara delvis begränsas av regerings & länsstyrelsens restriktioner då dessa kom i full kraft med 8-personers begränsning först i slutet av november -2020.

    Inställt evenemang omfattas för oss bara delvis av reg & länsstyrelsens restriktioner om evenemanget löpte under höstterminen 2020 aug-dec...

    Söka eller ej, eller söka för motsv del som omfattades av begränsningen?

    Tex 20% motsv period slutet av nov-> dec 2020 av en total spelperiod augusti-dec.

    Ps: I vårt fall ställdes hela evenmanget/ aktiviteterna in pga kommunens rekommendationer
  • Hej
    Det går bra att söka för den del som är inställd pga förbuden, t ex 20 % du beskriver. Var noga med att beskriva i ansökan hur ni resonerar och räknar så vi kan förstå.

    Kulturrådet