Redovisning Särskilda Behov Enskild firma

Som bilaga skall jag ha med "Förenklat årsbokslut samt Resultat o balansräkning". Men ett Förenklat årsbokslut innehåller väl bara resultat och balansräkning
är det en förvaltningsberättelse ni är ute efter ?
Susanne

Kommentarer

  • Hej Susanne

    Vi ber om ursäkt för sen respons på din fråga pga av högt tryck i vår support med anledning av vår nya utlysning.

    Kollegorna som sitter med redovisningarna svarar följande:

    En resultat- och balansräkning är en betydligt mer detaljerad och utförlig beräkning av innehållet i årsbokslutet. Man behöver dessa för att förstå årets ekonomi och jämföra med uppgifterna i redovisningens kalkyl och berättelse.

    Framför allt resultatrapporten redovisar vad som hänt, vad som bokförts och vilka kostnader verksamheten haft under året. Balansräkning anger resultatet.

    Balansrapporten visar på företagets ekonomiska ställning vid en viss tidpunkt. Vilka tillgångar som finansieras av eget kapital och hur stor andel som är skulder. Summan av eget kapital och skulder är alltid samma som summa tillgångar. Eftersom det skall vara en balans mellan tillgångar och eget kapital/skulder kallas detta balansrapport.

    I Balansrapporten redovisar bolaget tillgångar respektive eget kapital och skulder. Vilket innebär konto klass 1 och 2, dessa kallas balanskonton. Här kan du läsa av räkenskapsårets ingående balans, resultat(förändring av balans) samt utgående balans. Här kan det vara bra att se till så att den ingående balansen för det första räkenskapsåret verkligen stämmer. Den ingående balansen visas i första kolumnen.

    Man använder balansrapporten till att jämföra företagets tillgångar vid början av året och slutet av året detta för att kunna analysera förändringar.

    Återkom till krisstod@kulturradet.se vid ev följdfrågor för snabbare respons.

    mvh
    Johan