Redovisning av särskilda behov

Hej, Vi blev beviljade tillfälligt verksamhetsstöd för 2020 och ska nu redovisa detta. Vi blev dock inte beviljade hela beloppet, alternativt att det gjorts avdrag pga andra senare stöd eller avdrag av andra orsaker vi inte känner till.

Verksamhetens / Aktiebolagets kostnader och intäkter är 100% kopplade till kultur, kulturevenemang, kulturproduktioner mm som är 100% drabbade av regeringens Covid 19 förbud / restriktioner.

Här kommer några frågor;

1, Ska vi redovisa samtliga kostnader samt intäkter (finansiering) för 2020 i kalkylen. Är det rätt tänkt?
2, Vi sökte för förlorade intäkter för inställda kulturevenemang utomlands, hur redovisas dessa förlorade intäkter i kalkylen?
3, Vi sökte även för förlorade intäkter som underleverantör av teknisk karaktär som var kopplade till att Way out West m fl festivaler som ställdes in, hur redovisas dessa förlorade intäkter?
4, Hur redovisas skulder / kostnader där vi betalat ca 50 % i förskott till olika kulturaktörer utomlands men pga av pandemin skjutits upp eller ställts in, resterande ersättning ligger i nuläget som en skuld enligt ingångna avtal. Hur redovisas dessa resterande ersättningar /skulder i kalkylen?
5, Är det någon typ av kostnader som absolut inte ska vara med i redovisningskalkylen?

Vänligen / Herr Larsson

Kommentarer

  • Kära herr Larsson,
    Jag ska försöka ge dig ett så tydligt och kortfattat svar jag kan på dina frågor. Utgångspunkten för din redovisning är din ansökan. Din ansökan var en prognos. I redovisningsblanketten anger du utfallet av verksamhetsåret.
    1. Ja, om det är verksamhetsbidrag för 2020 ska du redovisa hela verksamhetsåret 2020.
    2. Ansökan för särskilda behov är inriktad på det underskott som finns i verksamheten som helhet, du redovisar alltså de intäkter och utgifter som funnits.
    3. Har du erhållit andra stöd som avser verksamheten 2020 för du in dessa i redovisningen bland intäkter/finansiering.
    4.Detta är kanske en fråga för er revisor. Jag föreslår att ni redovisar detta såsom ni avser att redovisa till skatteverket.
    5. Kostnader som inte tydligt kan motiveras och/eller inte finns med i din ansökan bör inte finnas i redovisningen.
    Mvh,
    Love
    Kulturrådet