Kostnader som inte godkänns i redovisning av bidrag till särskilda behov i kulturlivet

Finns det kostnader som inte godkänns vid redovisningen av bidraget? Ex. personalvård eller kostnader för fika, intern och extern representation. Exempelvis har projektet bjudit projektmedarbetare på arbetslunch och fika vid avtackning av projektledare och liknande. Skulle detta inte vara godkända projektkostnader? Det ingår i så fall i våra Övriga kostnader, som vi har angett i budget men inte specificerat särskilt i ansökan, vilket man kanske sällan gör eftersom det är vanliga projektomkostnader.
Anneli Karlsson

Kommentarer

  • Hej,

    Om ni redovisar ett verksamhetsbidrag ska er redovisning spegla ert årsbokslut/er årsredovisning och de intäkter och utgifter ni haft samt ert resultat efter avskrivningar men före finansiella poster. Om sådana utgifter förekommer under ert verksamhetsår, ska dessa även framgå i ert redovisade underlag.

    I vår bedömning utgår vi alltid från er ansökan och när vi granskar ert redovisade underlag tar vi ställning till om det finns väsentliga avvikelser mot det som angivits och som ni blivit beviljade stöd för. Då kan ni behöva motivera detta.

    Om det inte rör sig om stora kostnadsökningar eller slösaktighet av bidraget och/eller bolagets egna resurser, ser vi dock inga problem med den typen av kostnader i allmänhet.

    Med vänliga hälsningar,
    Kulturrådet
    (Uppdaterad )