Radioteater = scenkonst?

Räknas radioteater till scenkonstområdet?
Vad innebär "yrkesverksamma aktörer inom scenkonstområdet"? Kan en yrkesverksam regissör söka?

Med vänlig hälsning,

Kommentarer

  • Hej David,
    Det är möjligt att söka bidrag för auditiva dramatiska produktioner inom scenkonstområdet. Det är dock alltid en organisation som ska söka för genomförandet av ett projekt, enskilda konstutövare kan inte söka bidrag hos Kulturrådet. För att kunna söka bidrag inom området för fri scenkonst kan den producerande organisationen inte heller vara en institution.

    Vänligen
    Alan
  • Vad är det lämpligaste bidraget att söka för radioteater då?

    Samt - om man har enskild firma,finns det inga möjligheter då att söka någonting alls från Kulturrådet? Vad rekommenderar du då?
  • Hej,
    Det lämpligaste bidraget är det för  Fri scenkonst projektbidrag. Följ länken för att läsa mer om bidraget.

    Mvh
    Elisabet
  • Hej,
    Nu är den ansökan stängd och öppnar inte förän om 6 mån.
    Finns det något annat bidrag du rekommenderar för radioteater?

  • Hej Andy,

    Som min kollega Elisabet skrev tidigare, så är det lämpligaste bidraget Fri scenkonst projektbidrag. Du är välkommen att inkomma med en ansökan i nästa ansökningsomgång.

    Vänligen,

  • Hej,
    Några följdfrågor på denna tråd, om auditativa ljudberättelser.

    a) Jag är enskild näringsidkare (F-skatt) men avslutade firman i december 2019 (dvs sex månader sedan). Anledningen var att vi skulle gå ihop och starta aktiebolag under våren. Tyvärr kom Coronaviruset och vi har av timing- och ekonomiska skäl inte startat aktiebolag...finns ingen hållbarhet just nu i kultur/nöjesbranschen. FRÅGAN LYDER: Om jag nu startar upp enskild firma igen i höst, kommer jag kunna söka bidrag för höstomgången? Eller måste firma ha existerat en viss tid? Eller räcker det med att man starta firman vid ett ev. godkännande av bidrag?

    b) Ni skriver på projekthemsidan "Vi bedömer alla ansökningar utifrån projektets ekonomiska förutsättningar samt övrig finansiering, vanligtvis från kommun eller region. För att ett projekt ska kunna få det här bidraget krävs det att det finns annan finansiering än den du söker från Kulturrådet.".
    Min fråga är, räknas det som "annan finansiering" om jag själv går in med pengar för att täcka runt 20-30% av projektbudgeten eller kräver ni att det är just ett bidrag från stat/kultursektor/fonder? Har ni några procentuella krav?

    Tack!

  • Hej Jonas!

    a) Nej det finns ingen tidsgräns för hur länge den enskilda firman har existerat. Däremot ska firman vara registrerad vid söktillfället. Om det uppstår en försening, t.ex. på grund av dröjsmål hos Skatteverket, så kan det kompletteras någon vecka efter sista ansökningsdatum (kolla med ansvarig handläggare).

    b) Egen finansiering av projekt räknas som annan finansiering. Det finns inga specifika krav på procentandel utan det bedöms utifrån en samlad bedömning av projektets idé, omfattning, budget m.m.

    Vänligen,