Översättare som använder pseudonym

Jag undrar om ett utländskt förlag kan få stöd även om översättaren till slut väljer att signera sin översättning med pseudonym.

Carmen

Kommentarer

  • Hej Carmen,

    Det går att ansöka om bidrag även om översättaren uppger en pseudonym i den utgivna boken. Vi önskar dock att det i avtalet med översättaren uppges bägge namn som används. Även då boken har utgivits och översättaren lämnar in sitt intyg på att hen har mottagit sitt arvode från förlaget bör bägge namn uppges.

    Vänligen
    Kulturrådet
  • Hej!
    Tack för snabbt svar! Men då har jag ytterligare en fråga.
    Vad händer om önskan att signera med pseudonym uppstår efter det att avtalet med förlaget är tecknat och när boken är översatt?
    Då kan pseudonymen uppges när intyget lämnas in men inte i avtalet.
    Skulle det räcka?
    Tusen tack på förhand.
    Mvh,

    Carmen