Projektbidrag scenkonst: alla artister inte klara

Hej, om man söker för en egen produktion men alltså ämnar anställa vissa artister specifikt för produktionen så är ju dessa tilltänkta artister bara preliminära. Hur gör man med  de medverkandes CV till roller som ännu inte är bekräftade – förväntas man skicka in CV till samtliga roller? I många fall är det ju svårt att be en artist om deras CV innan man har skrivit kontrakt, om man däremot redan har skrivit kontrakt redan däremot så är det i gengäld oklart varför man ens ska söka bidrag... Den som har HELA finansieringen klar behöver väl inte projektbidrag?
Niklas

Kommentarer

  • Hej Niklas!
    Till ansökan ska CV bifogas på de som ska medverka i er produktion. De bör ju vara tillfrågade innan ni sänder in er ansökan. Så svaret är att CV ska bifogas på alla medverkande.

    Vänligen,
    Eliana
    Administratör/support, Kulturrådet
    Kulturrådet
  • Okej, jag förstår hur ni tänker. Men då undrar jag ändå: Gäller detta verkligen alla orkestermusiker i en operaproduktion? De är ju också medverkande artister, men det verkar helt orimligt att någon bokat hela orkestern ett år innan projektet ska genomföras.... Eller kan man tolka "artister" i det läget som endast operasolisterna, de som så att säga inte är utbytbara med kort varsel?
    Niklas
  • Hej igen Niklas!

    CV behövs inte för orkestermedlemmar.

    Vänligen,
    Eliana
    Administratör/support, Kulturrådet
    Kulturrådet
  • Hej!

    Vad gäller angående skådespelare i en teaterproduktion - behöver de vara tillsatta eller gäller samma som för orkestermedlemmar, att de kan anlitas längre fram i produktionsarbetet?
    Tove
  • Hej Tove,
    Det är inget krav på det, ibland är de ju inte kontrakterade ännu, men vi rekommenderar starkt att skådespelarna eller andra scenkonstnärer ändå är klara för projektet, svårbedömt annars så det brukar inte bli något bifall.

    Renate