Projektbidrag bildkonst, form och konsthantverk

Hej, Jag är medlem i en ideell förening som förvaltar en galleri. Jag kurerar en fotoutställning där 4 iranska fotografer, bosatta i Iran, ställer ut sina verk. Datum 7jan. till 23jan. Utställningen flyttas sen till en annan galleri som bjudit in oss; Mars 2022. De får inte ställa ut i sitt eget hemland. Min fråga: Kan jag som kurator söka bidraget? Eller söka genom föreningen specifik för just dessa 4 konstnärer? Jag har redan skickat MU-ersättnings ansökan för dessa fotografer. Jag har personligen stått för hela kostnaden och föreningen ställer upp med själva galleriet. Tack
Masoud

Kommentarer

  • Hej,
    Ja, du kan söka projektbidrag för detta som kurator och då inkludera kostnaden för utställningsersättning. Förutsatt att utställningen ska vara i Sverige och att konstnärerna samt arrangören är professionella.
    Utställningen kan vara påbörjad men inte avslutad när du söker.

    Mvh
    Elisabet
  • Jag saknar Plus-Bankgiro nummer. Det verkar så att jag inte kan skapa konto om jag inte har dessa!? går det ha endast personkonto? Jag har enskild firma och är momsregistrerade! Tack
    Masoud
  • Hej,
    Du måste ha ett bankgiro eller plusgiro som är knutet till ditt organisationsnummer för att kunna söka bidrag hos Kulturrådet.
    Personkonto går inte. Du kan tillfälligt lägga in nollor i fältet och komplettera med ett bank- eller plusgiro så snart du har det.

    Mvh
    Elisabet
  • Hej!
    Finns det nått stöd att söka för konstnärer som jobbar med måleri

    Med vänlig hälsning, jocke
    Joachim Ström
  • Hej Joachim,

    För att kunna svara på din fråga måste vi få mer information om vad du menar med att jobba med måleri. Kolla gärna med ansvarig handläggare för Verksamhetsbidrag till konsthantverk - Kulturrådet (kulturradet.se) som har koll på bidraget. Handläggarens uppgifter finns längst ner på länken.

    Vänligen
    Kulturrådet