Planerad utgivning - minoritetsspråk

Vi har precis skickat in en ansökan för planerad utgivning för två titlar (översättningar från engelska till svenska). Sedan läste jag någonstans att just för ansökan i Mars är det främst för planerad utgivning för minoritetsspråk - stämmer det? Eller är den även öppen för ansökan för stöd för annan planerad utgivning?

Kommentarer

  • Hej Liv!

    Tidigare var det så att stödet till planerad utgivning enbart gick att söka för nationella minoriteter vid vårens ansökningsomgång. Men i år (2020) är ansökningsomgången öppen för alla utgivare, så ni har gjort alldeles rätt.
  • Åh vad bra - för vi valde mellan två olika projekt som vi sökte för så det hade ju varit lite snopet att inte ens söka för något som var möjligt att få stöd för.

  • I Chile har Senaten låtit trycka upp en bok på spanska som vi i Instituto Chileno Sueco de Cultura, ICHS (Chilensk-Svenska Kulturinstitutet) och det Svensk-Chilenska Kulturinstitutet, SCHIK, i Sverige har tagit fram tillsammans. Senaten tryckte upp 300 ex och delade ut samtliga ex utom 40 i samband med ett event och inom kongressen; dessutom med en hel del redaktionella fel. Vi vill ge ut boken på svenska och spanska, korrekt och utan nedskärningar. Kan vi söka bidrag ur denna fond före 24 mars?
  • Hej Anna-Karin,

    Man kan söka bidrag för projekt som syftar till att ge ut litteratur och omfattar flera planerade böcker. Undantag gäller för om man söker stöd för utgivning av nationella minoriteters litteratur, då kan man söka stöd för enskilda titlar

    Vänligen
    Alan
  • Hej,
    Vi undrar om det är några obligatoriska bilagor som ska bifogas till "Ansökan om bidrag planerad utgivning" kan inte se vilka?

    Tack på förhand!
  • Hej Madeleine,

    Ansökningsblanketten innehåller alla frågor som ni ska besvara: beskrivning av planerade utgivningen, beskrivning av hur böckerna i projektet förhåller sig till varandra tematiskt och/eller innehållsmässigt, en plan för marknadsföring och distribution, budget för projektet och övriga uppgifter som vi frågar efter. Det finns inga obligatoriska bilagor för just det här bidraget. Om vi behöver det efteråt så kan vi höra av oss i så fall.

    Vänligen
    Alan