Permitteringsstöd

Ser att denna fråga besvarats men väldigt kortfattat. Skulle behöva lite mer att gå på innan jag skickar in min ansökan.
Skall alltså permitteringsstödet räknas av mot intäktsbortfallet till följd av inställda konserter?

Jag har läst förordningen noga, och där står att det skall räknas av mot annat stöd till följd av att evenemanget ställts in.

Ingenstans framgår av vare sig förordningen som ligger till grund eller från Tillväxtverket att permitteringsstödet skulle vara kopplat till inställda evenemang - utan att det är allmänt stöd till följd av den situation som uppkommit med anledning av Corona-krisen för att undvika varsel och uppsägningar. Det finns ju också ganska många företag, försiktigt uttryckt, som får permitteringsstöd utan att ha inställda evenemang.

Men ni menar alltså att i just detta fallet ska en minskad utgift för att rädda personalen - permitteringen - kompensera för de specifika förlorade intäkterna kopplade till evenemang?

Som sagt, förordningen som ligger till grund för kulturstödet säger "annat offentligt stöd och andra ersättningar som ges med anledning av
att evenemanget har ställts in".

Skulle som sagt behöva utförligare svar, samt vilja veta hur resonemanget ser ut.

Vi kan ju inte betala hyra, löner etc med en minskad utgift (permitteringsstödet). För det krävs intäkter - som vi ju blivit av med.

Kommentarer

  • Hej Daniel,

    Det är korrekt att sådant som är direkt kopplat till evenemanget ska dras av. Den sökande är bäst insatt i förutsättningarna och kan avgöra vad som är av sådan karaktär. Men sänkta lönekostnader i samband med inställda evenemang dras av, på samma sätt som man ska dra av t.ex. gager som organisatören inte kommer att betala.

    Vänligen
    Alan