Lindyhop inom Skapande skola?

Är workshops i lindyhop något som en skola kan arbeta med genom bidraget Skapande skola?
Karin (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Karin,
    Ursäkta att svaret dröjt.

    Ja det går, så länge projektet genomförs tillsammans med en professionell kulturaktör som uppfyller bidragets krav på professionalitet inom sitt konst- och kulturområde.

    Vänligen,
    Anna
  • Betyder detta att även svenska traditionella folkdanser kan ingå i Skapande skola? ( Hambo, polka etc.)
    Anna
  • Hej!

    Inom skapande skola ska den kulturaktör som anlitas uppfylla bidragets professionalitetskrav. Det är inte själva uttrycket inom ett konstområde som spelar roll utan att tex. kulturaktören/konstutövaren som anlitas inom konstformen dans som ska ha en utbildning inom sitt konstområde och vara yrkesutövande.

    En del konstområden har inte en regelrätt utbildning och då behöver kulturaktören kunna styrka sin autodidakta kunskap och yrkeserfarenhet på annat sätt för att man tydligt ska kunna bedöma att kulturaktören uppfyller bidragets krav på professionalitet. För att koppla svaret till ursprungsfrågan så uppfyller de kulturaktörer som genomfört Lindyhop som aktivitet inom Skapande skola bidragets professionalitetskrav. Det är alltså inte dansstilen som bedöms.

    Mvh
    Johan