Omställningsstöd betala tillbaks (kompensation?)

Vi har blivit beviljade krisstöd för särskilda behov i kulturlivet. Vi har även blivit beviljade omställningsstöd. Nu vill skatteverket att vi betalar tillbaks omställningsstödet.

Detta är ju omständigheter som ni vet om och har svarat en del på i forum och webinarium.

Alla vi sökanden som i vår ansökan till kulturrådets krisstöd har angett att vi sökt och fått omställningsstöd har ju räknat av detta i vår ekonomiska kalkyl. Nu när vi måste betala tillbaks omställningsstödet så stämmer inte den ekonomiska kalkylen. Vi har alltså ansökt och fått mindre bidrag än vad vi varit berättigade till. Detta kan ju såklart vara helt avgörande i många fall för oss som precis lever på gränsen.

Min fråga är dock:

Den 24:e Juni gick ni ut med att Kulturrådet fått ytterligare 458 miljoner kronor att fördela. Frågan om omställningsstöd var ju något ni visste om, men inte hann utreda till fullo inför vårens utbetalning, men nu finns det tid!

Jag undrar om det finns någon tanke från er på Kulturrådet att kompensera de företag som nu måste betala tillbaks omställningsstöden som vi har räknat av på vårens krisstöd?
Marcus

Kommentarer

  • Hej Marcus

    Kulturrådet och Skatteverket arbetar just nu tillsammans för att komma överens om hur krocken mellan stöden ska lösas och kompenseras.

    Fram tills dess att Kulturrådet inom kort kommer med mer information kring de nya stödpengarna rekommenderar vi aktörer att hålla sig uppdaterade via respektive myndighets hemsida.

    Tack för ert tålamod!

    Kulturrådet