Definition av nyproduktion?

Hej!

Vad menas med nyproduktion? Om man sätter upp en nyskriven pjäs som spelats i ett annat land, för första gången i Sverige - är det då en nyproduktion?

Hälsningar,

Björn

Kommentarer

  • Hej Björn,
    Det är en nyproduktion om det är en ny uppsättning, oavsett om texten spelats förut. Om den finns i er repertoar, eller om ni tar upp en föreställning som ni redan gjort med samma team i samma utförande, så är det inte en nyproduktion.

    Vänliga hälsningar
    Alan

  • Om projektet gjordes i ett pandemianpassat format tidigare, men nu ska göras om till ”normala” förhållanden och det påverkar så att både manus och koreografi görs om.
    Och det dessutom är en ny ensamble. Räknas det då som nyproduktion eller inte?

    Linda
  • Hej Linda,
    Det är inte en nyproduktion, men det går att söka bidrag för det ni vill göra. Beskriv det då i ansökan precis som ni gjort här, att det är en omfattande omarbetning av en tidigare produktion.

    Vänligen,
    Anna