Musikutgivning: Får jag arvodera mig själv som producent?

Då jag själv är producent i flertal låtar, ska jag endast ange producentarvode till låtarna där en annan producent haft uppdraget ?
Kulturrådet

Kommentarer

  • Du ska endast ta upp faktiska kostnader och ekonomiska insatser i budgeten. Du kan ta upp arvode som betalas till konsulter/uppdragstagare och i vissa fall även dig själv för eget arvoderat arbete.

    Om du använder dig av ditt företags kassa för att betala ut lön för din egen arbetsinsats så kan detta tas upp i ansökan. Rimligtvis skickar du inte faktura till dig själv, så detta ska alltså tas upp som lön eller eget uttag och inkludera sociala avgifter. Hör med din revisor om du behöver hjälp med att räkna ut detta. Om du har denna kostnad i projektet ska den inte tas upp under Musikproducent F-skatt utan kan med fördel läggas under Musikproducent Övrigt och specificeras tydligt.
    Om ditt arbete som producent görs ideellt och du inte plockar ut lön för din arbetstid ska du inte ta upp det i den ekonomiska kalkylen eftersom denna inte ska innehålla uppskattat värde av ideellt arbete.

    Du kan läsa mer om vilka kostnader som kan ingå i din ekonomiska kalkyl här: https://kundo.se/org/kulturradet/d/musikutgivningfonogram-vad-kan-jag-soka-for/

    Kulturrådet