MU avtal när utställningen är stängd för publik - vad gäller?

Vi har en pågående utställning i vår utställlningsverksamhet. I och med de nya restriktionerna så kommer det vara mycket lite besökare under den kommande utställningsperioden. Vi vill därmed förlänga deras utställningsperiod om det är möjligt men vi har ett planerat juluppehåll och stängt under 5 veckor.

Frågan är ska vi betala utställningsersättning under de fem veckor som utställningen är stängd för publik verksamhet?

Vänligen Tobias

Kommentarer

  • Hej Tobias,
    Utgångspunkten är att utställningsersättning ska betalas till upphovsmannen när verk som är i upphovsmannens ägo visas för allmänheten eller större sluten krets.

    Om ni i samband med överenskommelsen med konstnären kom överens om en utställningstid som innehöll ett planerat juluppehåll, så behöver utställningsersättning inte betalas för det planerade uppehållet.

    Om det i stället är fråga om ett i förväg inte överenskommet uppehåll utan ett avbrott i utställningen p.g.a. rådande covid-situation så är utgångspunkten att utställningsersättning ska betalas. Det beror dock på vad ni avtalat med konstnären om innan. Du är välkommen att kontakta Anna Eineborg som är ansvarig handläggare för MU-avtalet på telefon 08-519 265 05 eller e-post: anna.eineborg@kulturradet.se för vidare information.

    Vänligen,
    Anna