Moms med i budget?

Ska man ange kostnader och intäkter med eller utan moms?
Kulturrådet

Kommentarer

  • Om din verksamhet har avdragsrätt för moms så ska moms ej räknas med.
    Kulturrådet
  • Hej!
    Jag har blandad verksamhet, både med moms (25% och 6%) och momsbefriad. Hur gör jag då?
  • Hej Helena,
    Om du har rätt att dra av moms ska du skriva kostnaden utan moms. Om du har blandad verksamhet och olika momssatser så måste du själv hålla reda på vilken momssats som gäller för den verksamhet du söker bidrag för.

    Om du är osäker kan du kontakta Skatteverket. Läs mer om moms inom kulturområdet på
    Skatteverkets hemsida.

    Vänligen,
    Anna
  • Hej!
    Om man jobbar som musiker och i huvudsak har konsertverksamhet i sin firma har man ju nästan ingen utgående moms alls att kvitta. Ska man ändå inte inkludera moms i budgeten i ansökningar hos KUR? Om man inte kan kvitta nästa någon moms kan ju de faktiska kostnaderna bli upp till 25% högre då än vad man anger i budgeten.

    Mvh,
  • Hej Lisen,
    Kalkylen i ansökan tar inte hänsyn till olika momssatser. Det är samma modell för alla, att ange belopp exklusive moms om din verksamhet är momsregistrerad.
    Mvh,
    Love
    Kulturrådet